סלטה - נעים להכיר

סלטה הוקמה לפני 5 שנים בעקבות חלום רב שנים ושיחה אחת ארוכה מתחת לעץ פיקוס:
 
שנים רבות רציתי לעשות את החיבור עבור ילדים ונוער בין מזון כחומר גלם מהטבע (או החקלאות בהמשך) לבין המאכל הסופי בו אנו מזינים את גופנו. 
יעלה זהר ברוור, חברה ויזמית חברתית, אמרה לי מתחת לעץ הפיקוס בביה"ס "מסכים" אותו הקימה באור יהודה: "בואי הקימי את סלטה פה, במקום בו יש צורך בחינוך לתזונה ובהזנה גם יחד". 

המשפט הזה הוא הבסיס להקמת סלטה והוא הקו המנחה אותנו עד היום: אנו עובדים איפה שצריכים אותנו, בכל קצוות הארץ, עם כל אוכלוסיה הפותחת בפנינו את דלתה ומזמינה אותנו להיכנס. 
במקביל אנו מנסים לדייק את עבודתנו כל הזמן לאור הצורך מחד לחנך לתזונה ולעצמאות סביבה ובמקביל להזין פיסית ונפשית את האנשים אתם אנו עובדים. 

חודשים ספורים לאחר אותה שיחה, בספטמבר 2013, עם פתיחת שנת הלימודים, התחלנו לפעול  בתיכון "מסכים" (כיום ברנקו וייס) באור יהודה. לא היה לנו עוד שם לארגון, לא היה לנו מורים או תקציבים, לא היה לנו מטבח.. 
היה לנו חזון ואמונה שהדבר הזה חשוב, היו לנו תלמידים שרצו לאכול והייתה גינה קטנה שנזקקה לשיקום אחרי קיץ ארץ ישראלי חם.  
מהר מאד הקמנו מטבח קטן, נמצא המורה המושלם, בני ליפשיץ שותפי להקמת סלטה ולעיצוב תפיסת העולם של הארגון: שף בדימוס ומגדל גינות מאכל בפועל, ליפשיץ מוכשר חכם וידען, אחר ומיוחד, אדם שכל דבר בו הוא נוגע, בן אם זו האדמה ובין אם זו העגבניה שגידל בה, הופך לזהב ממש. לימדתי עם בני אך בפועל למדתי ממנו המון. 
בכל יום שני הכנו ארוחת צהריים עם ילדי "מסכים" לילדי ביה"ס ולצוות, ארוחה צמחונית מפוארת; חומרי הגלם לארוחה היו בחלקם מגינת הירק היפה ששיקמנו בביה"ס ובחלקם מתרומות של ירקני אור יהודה וחנויות נוספות בעיר. 

 

מאז סלטה עבדה בעשרות מוסדות חינוך, רובם לילדים ונערים בסיכון, מגילאי ביה"ס יסודי ועד חטה"ב ותיכונים: עבדנו בביה"ס, בפנימיות, במועדוניות ובכל מקום שרצו בנו וקיבלו אותנו. 

אנחנו עובדים היום עם אוכלוסיות בוגרים אתם אנו עושים עבודה מעט שונה, אם במערכת החינוך (הפורמלית והא-פורמלית) אנחנו מתייחסים למזון ולחינוך לתזונה כמטרה, אז עם הבוגרים אנחנו עושים עבודה שבמהותה היא יותר תרפוייטית ומתייחסת למזון ככלי ופחות כמטרה: כלי גמיש ואלסטי דרכו ניתן להעלות מצוקות וקשיים ולעשות עבודה רגשית. 

תמיד, גם עם הילדים וגם עם הבוגרים, אנו עובדים בחדר שהופך להיות בד בבד גם מטבח וגם חדר אוכל אותו אנו מעצבים ומסדרים בשפה ייחודית שפיתחנו שבמהותה היא בית (ראו פירוט בדף המטבחים). 


אנו מקימים חדר מאפס או מאבזרים חדר קיים ע"פ השפה שבנינו כמעיין מטבח פופ אפ, ע"פ הגדרת המוסד המארח – האם רוצים חדר קבוע או זמני - זהו חלק בלתי נפרד מסלטה: יושבים יחדיו לסעוד, בכלים נאים (ולא בחד"פ) עם מפות, כלי הגשה ולעתים קרובות גם פרחים במרכז השולחן. 
 

על איזה צורך באנו לענות? 

המרחק בין בני האדם לבין המזון אותו הוא צורך הוא כה גדול עד כי פעולה פשוטה כקטימת מלפפון טרי המחובר לפרח הצהוב ממנו יצא היא חוויה שמעטים הילדים שחווים כמו המלפפון גם נגיסה בעגבניה שנקפטה ברגע הנכון או קטיף של חסות ישר מהאדמה היא חוויה לא מוכרת לרוב ילדי ישראל. 

וכמובן גם הכנת מאכלים פשוטים שילדים רבים מכירים אותם רק דרך האריזה המוכנה מהסופר. תהליכים פשוטים ששני דורות אחורה קרו בכל בית, הם כיום "וואו" עבור הורים וילדים כאחד.  

אנו בסלטה רוצים להעביר את הילדים והנערים את החוויה הזו, של גידול ירק במידת האפשר אך תמיד - היכרות עם חומרי גלם פשוטים ובישולם, כחלק מהיומיום שלנו, כחלק מחוויה קבועה ומתמשכת שתהפוך לחלק מהחיים והמרקם הטבעי של החיים בבית. 
 
בנוסף, ודרך העבודה נתרגל מיומנויות חיים רבות כעבודה ביחד בשיתוף פעולה, איפוק וסבלנות, למידה דרך עבודת כפיים, סדר וניקיון ועוד. 

 

איך אנחנו עושים זאת?  

אנו מקימים מטבחים משובבי נפש המשמשים לעבודה ולסעודה בתוך המקום אליו אנחנו נכנסים: ביה"ס, פנימיות, מועדוניות, מרכזים לבריאות הנפש וכו'  - או מאבזרים חדר קיים בשפה הייחודית שלנו.


אנו עובדים עם הילדים באופן קבוע לאורך שנה"ל (ב-10 מפגשים ומעלה) וכך הם לומדים אודות גידול מזון, הסביבה בה הם חיים, מחזור החיים, עונות השנה וכמובן – מאכלים מתרבויות שונות בעולם, בישול, תזונה נכונה הרגלי סעודה וניקיון.

עם מי אנחנו עובדים?

 

אנחנו עובדים קודם כל עם ילדים ונערים בסיכון משום שאנו מאמינים ששם הצורך הבוער ביותר. אנחנו עובדים בבתי ספר האמורים כחלק ממערכת השיעורים הבית ספרית ובמסגרות אחר הצהריים שונות. 

יחד עם זאת, אנחנו מאמינים שכל ילדי ישראל נמצאים בסיכון סביב נושאי התזונה וההיכרות עם האדמה והסביביה ולכן מרחיבים את פעיליותינו גם לילדים ונוער שאינם בסיכון. 

כמו כן, אנו עובדים עם אוכלוסיות בוגרים היכולים ליהנות מהתכנים וממבנה הפעילות של סלטה.
 

הכירו את הצוות

שמי אפרת מיכאלי. אני מאמינה שתפקידי, כיזמית "סלטה", הוא להזין במשמעות העמוקה ביותר. 
הקמתי את "סלטה" כדי להעניק לכל אדם את הזכות להכיר מקרוב את המזון אותו הוא צורך. לגדל או להכירו כחומר גלם מקורי, לבשל ולסעוד את האוכל שעל שולחנו. 


אני מאמינה בזכותו של כל ילד ואדם לתזונה בריאה ומיטיבה, דרך הכרות עם המזון אותו הוא אוכל. 
אני מאמינה שעל כל אדם לדעת להכין את המזון אותו הוא צורך כחלק מכישורי חיים בסיסיים, כשלבלהכין הכוונה, משלב הרכישה המושכלת, דרך ההכנה ועד הסעודה המכבדת והנעימה. 


לבסוף, אני מאמינה שלכל ילד ואדם הזכות לחוות שפע והצלחה ולחוות חוויה שלמה ומלאה של אכילה, על כל המשתמע מכך. 

מטפלת ברפואה משלימה, משלבת מגע תזונה ומיינדפולנס. אוהבת לבשל ולחקור ולנסות במטבח, מנחה סדנאות בישול ועוסקת בייעוץ קולינרי בארץ ומחוצה לה. מפתחת את פרויקט סלטה לגיל השלישי.

נטורופתית וחוקרת קולינריה בריאה.
מנחת סדנאות בישול ומפתחת מתכונים, מתמחה בבישול בריא ללא גלוטן.
ומובילה אנשים בתהליכי הבראה והעצמה.

  בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ובוגרת המסלול "טיפול באמצעות בישול" בסמינר הקיבוצים. מנהלת תוכנית ארצית לילדים ונוער בסיכון בעמותת "בקהילה"- משנים מציאות חברתית.

 

 מחוברת לצמחים, לסביבה ולאדמה. מאמינה שזהו החיבור הכי טבעי

והכי נכון לאדם. 
בוגרת תואר בחינוך וקידום נוער בסיכון עם תעודת הוראה בחקלאות וסביבה.

מורה במגמת אגרואקולוגיה עירונית בכפר הנוער מוסינזון, פמלווה פרויקטים של הקמת גינות ירק בבתי ספר.

נטרופתית ומטפלת גוף-נפש, מבשלת מתוך אהבה לטבע, לאדמה ולפשטות.  

נטורופת והרבליסט קליני, מבשל אוכל בריא ומקומי בעזרת ידע שרכש במשך השנים, בלימודיו, ידע שהצטבר במשפחתו ובמסעות בארץ ובעולם. מסייע לאנשים לשפר את איכות חייהם דרך  תזונה מותאמת אישית וכלים נוספים. מרצה בקמפוס ברושים.

נשמח לשמוע מכם

כל התמונות באתר צולמו במהלך פעילות סלטה